Thursday 20 August 2015

tips dan tempat menarik di beijing yang anda harus kunjungi



Sebelum ni saya ada menulis 8 tips super penting sebelum anda bertolak ke beijing lihat di sini , sekarang ni bila dah sampai beijing korang mesti melawat tempat -tempat ni .:

1.Tianamen square
-Aku dan fad sampai di terminal 2 beijing capital airport jam 1 pagi, kemudahan di terminal dua :
1.ada air panas korang boleh makan megi
2.tandas bersih
3.ada tempat duduk so boleh tidur
4.ada kedai
5.free wifi
sementara nak tunggu pagi korang boleh tidur di airport, selamat ke?ye selamat, polis ada merata tempat.Nak solat??maaf tak ada tempat solat di terminal dua, kalau nak solat kat tempat tersorok pun area terminal dua agak mustahil coz terminal dua crowded dengan orang dan manusia taxi sapu, cadangan aku pergi ke terminal 3, keluar daripada airport korang akan nampak ramai orang tunggu bas, so cari tempat shutrtle bas airport ke terminal 3, korang berjalan depan sikit je untuk tunggu bas, tak perlu melintas, perkhidmatan percuma.Terminal 3 tak ramai orang ,kalau korang ragu-ragu pergi di information centre tanya mereka /minta izin,mereka  baik dan membantu.Kalau korang google memang ada ruang solat di terminal 3 start masa olimpik hari tu, tapi ruang solat di departured area ,means korang kena check in bag.Kita orang hari tu sampai terminal 3, solat dan lepak sampai pagi, terminal 3 takde free wifi (kalau nak free kena jumpa orang di information centre dan dia boleh uruskan, dia akan minta passport)berbanding terminal 2 ,terminal 3 sangat-sangat selesa, bila dah pagi kami ambil bas di terminal 3 ni juga untuk ke beijing railway station.

tempat tunggu shuttle bas ke terminal 3.
Kalau korang dah solat siap-siap, lepak je lah kat airport terminal 2 tu sampai pagi.

macamana nak ke bandar?
Dari airport (terminal 2 atau 3 mana-mana pun boleh) korang boleh ambil airport bus ke bandar beijing, kitaorang suggest korang tunggu bas di line 3 ,keluar airport akan nampak tempat tunggu bas dan kaunter tiket, beli tiket dan beratur kat situ, tiket harga 24 yuan , bas ni akan bergerak ke beijing train station last destination dia, duration perjalanan dia lebih sejam, bas ni akan start gerak pukul 7 pagi.Kami turun di beijing railway station sebab nak ambil tiket ke xian , kalau korang tak ada urusan tiket, pergi terus ke subway station untuk check in penginapan korang.
tips :di subway station saya suggestkan korang beli yakatong card di kaunter tiket, yakatong card ni macam touch and GO di malaysia atau oyster card di london, boleh guna untuk subway,bas dan kedai runcit terpilih.Harga dia deposit 20 yuen dan korang kena top up pertama kali sekurang-kurangnya 15 yuen, kad ni boleh di pulangkan semula masa korang nak keluar dari beijing ,deposit dan duit dalam tu akan dikembalikan.awesome kan?, keistimewaan card ni ialah dapat diskaun kalau naik bas half price rasanya.selain daripada tu dia menjimatkan masa korang:
1.tak payah susah-susah beli tiket di mesin tiket jimat masa hanya touch card sahaja
2.kalau naik bas tak payah susah-susah cari duit kecik 2 yuen untuk tambang bas, touch card je kan senang?

ini rupanya yakatong card tu 


tadi cakap pasal tianamen square kan? untuk ke tianamen square korang boleh ambil subway line 1 atau line 2, kalau subway line 1 turun di station tianamen dong ataupun station tianamen xi station, kalau ambil subway line 2 ,turun di qianmen station keluar ke exit A atau exit B.

keluar je dari pagar subway korang akan nampak lorong macam ni, kat atas tu dah tulis attraction place around ianamen squre ni

laluan selepas turun train subway, ada scan bag so jangan bawa barang merbahaya

nampak gambar mao ze dong? pengasas people republic of china.

around tianamen square ada banyak memorial yang korang boleh tengok antaranya:
-tianamen tower
-monumen to people heroes
-great hall of the people
-memorial of chairman mao
-national museum of china pun ada area sini

jangan lupa tengok upacara menaikkan bendera, itulah upacara yang dinantikan oleh orang ramai, upacara ni akan diadakan pada awal pagi, so make sure korang datang awal supaya boleh tengok dan tak crowded dengan manusia lagi.

tianamen square ni ialah antara dataran yang keempat terbesar didunia dan semestinya yang pertama di china, ia tempat penting untuk upacara rasmi negara , selain daripada tu tianaman square ni juga pernah beberapa kali menjadi tempat perhimpunan proses pelajar pada dasar kerajaan .

2.Forbidden city



kota larangan, zaman dulu bukan semua boleh masuk sini, hanya orang istana dan tentera diraja sahaja boleh masuk, sekarang semua orang boleh masuk so rugilah kalau tak masuk.

macamana nak ke sini:
1.kalau korang dari tianamen square, just masuk je pintu gerbang bawah bangunan yang ada gambar mao ze dong tu, jalan lurus dan korang akan nampak pintu masuk ke forbidden city ni.
2.kalau dari hotel ambil subway line 1 turun di tianamen east atau tianamen west atau kalau korang ambik subway line 2 turun di qianmen station dah sampai ada banyak tanda jalan so insyaallah tak sesat ikut je sign .
tiket harga dia 60 yuen, kalau ada card student dapat discount jadi 20 yuen .

kompleks ni sangat -sangat besar korang boleh tengok sendiri map dia, 2 jam takkan boleh cover semua area, kaki korang pun mungkin patah ! tak masuk stress dengan ramainya manusia, punyalah ramainya manusia sampaikan pada 13 june 2015 ,tiket tidak akan dijual kalau pengunjung dah cecah 80,000 orang !giler ah, boleh bayangkan petapa ramainya pengunjung sampai rule macam tu kena buat.so:
tips:bawa lah air, selain penat air area sini mahal ooo....dan lagi satu pakailah pakaian yang sesuai dan kasut yang penting sesuai, kalau datang musim panas bawa payung atau topi dan pakai sun glass untuk nampak kemas dan selesa.

yang buat peace tengah crowded orang ramai ,aku lah tu heheheh



china punya vending machine , old skool giler!

forbidden city ni dulunya ialah istana imperial masa zaman dinasti ming sehingga zaman dinasti qing yang terakhir, kompleks istana ni terdiri daripada banyak bangunan yang pelbagai fungsi, pendidikan ,keagamaan ,ketenteraan dan pelbagai upacara rasmi pada tahun 1420 sehingga tahun 1912.kalau datang beijing memang tak sah kalau tak masuk dua tempat ni.

pemandangan keluar dari forbidden city ,fuhhh!! lega.

3.Niu jie mosque /Masjid Niu jie.

Di beijing ni boleh dikatakan banyak juga masjid, di dongsi area penginapan kitaorang pun ada masjid juga, tapi masjid yang paling terkenal di beijing ialah masjid Niu jie .Kami ke masjid ni 2kali, sebab area masjid ni ada muslim foodcourt banyak giler makanan halal di sini dan harganya lebih murah dari beli di restoran-kena lintas jalan so lepas makan boleh solat terus.Untuk ke masjid ni kami ambil subway line2 turun di changchung jie station, keluar dari exit A2, jalan sikit korang akan nampak simpang ambil kira terus ke bus stop, ambil bas no 88 atau no 10, korang kena turun di perhentian ke empat,sepanjang jalan masa bas berhenti ada banyak restoran makanan muslim, korang kena masuk muslim food court tu!


4.Great Wall


Ha ...ni adalah tempat super wajib korang kena pergi, great wall cina! untuk ke great wall dia banyak pintu ,kita kena pilih pintu mana nak masuk ,ramai tourist ambik bedaling, mungkin sebab bedaling senang nak pergi ada keretapi direct kesana dan bas direct ke sana, kami pilih Mutianyu ,sebeb melalui pembancaan kami mutianyu great wall adalah yang paling cantik! nak pergi pun agak susah sikit ,kena naik bas dan naik minivan .kami pergi kesana awal pagi sebab nak panjang great wall kan kalau tengahari panas pula, kalau korang nak pergi make sure bawa makanan macam pisang ke ,roti ke...seriously memang penat nak pergi dari satu menara kesatu menara, kami daki dari tower 6 hingga tower 14 jauh tuh....untuk ke sini kami ambik subway line 2 turun di dongzhimen station sebab bas nak ke great wall tu di dongziman, lepastu masuk dalam bangunan (jangan tunggu bas di luar bangunan) ambil bas no 916 ekspress turun di station bas huairou perjalanan lebih kurang 1 jam lebih ,lepastu ambil mini van ke muntianyu, kat station bas tu berlambak mini van tapi make sure korang bargain harga betul-betul , maksima harga dia 50yuen tapi ramai je boleh dapat kurang  daripada tu, untuk jimat korang boleh share satu minivan ramai-ramai.dah sampai banyak package yang ditawarkan untuk naik greatwall ni kami pilih naik cabel car yang kaki tergantung tu dan turun jalan kaki, ada yang ambil package gelunsur untuk turun .Kat kaunter jaga betul-betul backpack korang, kawan aku si fat tu beg dia ada orang buka lepastu purse dia hilang.

5.Summer palace



Summer palace ni adalah tempat palng cantik di beijng sepanjang pengembaraan kami , taman musim panas untuk puteri-puteri raja, elok sangat lah tu kami pun sampai pada musim panas. untuk ke sini kami ambil subway line 4 turun di beigongmen station . Bayaran masuk pada musim panas ialah 30yuen tapi kalau guna kad student dapat 15yuen sahaja.Memang indah disini dengan tasik dan daun-daun hijau.



6.silk market 




Ni tempat shopping murah di beijing, sebuah bangunan bertingkat-tingkat setiap tingkat ada barang khusus tertentu yang mereka jual, memang boleh bangkrup lah kalau dok sini, sebut je korang nak apa semua ada, tapi harga yang mereka letak memang sangat-sangat mahal so korang kena tawar sehinga 80-90% ! ini serious! 80-90 percent, kalau dia tak bagi jalan slow slow keluar dari kedai tu , diaorang akan panggil korang semula dengan harga yang korang nak, kalau dia tak panggil maknanya harga yang korang tawar tu memang tak munasabah .cara nak ke sini sangat-sangat senang hanya naik subway sahaja ,ambil subway line 1 turun di yonganli ,jalan je ikut signboard ,sangat-sangat mudah!



itu sahaja tips dari saya, pesanan penaja, jangan takut untuk backpack ke beijing, orang china sangat suka membantu, pengankutan awam mudah akses ke mana-mana, sign board ada dalam bahasa inggeris , polis ada di mana-mana dont worry, just pack a bag and go

good luck!

No comments:

Post a Comment

Keasyikan memburu buku di Jakarta

Banner islamic book fair  Setiap tahun antara bulan februari dan mac diadakan Islamic Book Fair di Jakarta . Kali terakhir  pergi tahun...