Friday, 4 May 2018

Panjat Gunung Bromo

Bromo 

Lama dah sebenarnya nak tengok gunung bromo , alhamdulillah tuhan makbulkan .Sebelum ni hanya mampu tengok dalam poskad ,cantik sungguh bromo . Asal perkataan "bromo " ialah "brahma "seorang dewa hindu  dalam bahasa sanskrit , gunung bromo merupakan gunung berapi yang masih lagi aktif, terakhir meletus pada tahun 2015 . Sebelum sampai ke puncak bromo kita kena panjat tangga ,anak tangga dia sebenarnya sikit kalau nak banding dengan batu caves tapi sebeb curam ke atas lelah juga nak naik , sebelum sampai tangga  kita akan nampak sebuah tempat penyembahan, biasanya  Indonesia  meyebut tempat meyembahan ini sebagai "pura " .

Pengunjung Bromo



Penduduk sekitar bromo banyaknya dari suku Tengger , setiap tahun masyarakat Tengger akan mengadakan upacara "yadnya kasada" dan pemujaan dilakukan di pura kaki gunung bromo , bagaimana upacara dan sejarahnya tidak banyak saya ketahui , biar apa pun sejarahnya hidup ini memang indah kerana bewarna warni dengan perbezaan budaya ,anutan dan kepercayaan ,tak kalah indahnya seperti pemandangan  bromo dan kawasan sekitar .

setelah 2 hari berada di yogjakarta seperti cerita sebelum ini "dua hari di yogjakarta ", kami terbang ke Surabaya iaitu airport terdekat dengan daerah malang yang menempatkan gunung Bromo , sebab nak sangat tengok sunrise di bromo kami harus tidur dahulu di homestay terdekat sebelum bertolak ke bromo jam 3 pagi , nasib kami agak malang pagi itu tiada sunrise kerana cuaca mendung sebelumnya . Cuaca awal pagi di tempat melihat sunrise ini sangat sejuk , saya tak bawa pun winter coat atau jacket sebab kat sana boleh sahaja sewa jacket sebentar harga sekitar 20k rupiah , berbaloi daripada berat dan kembung beg kena bawa winter caot atau pun jacket .

Menanti sunrise , sejuk weii atas ni , pakai winter coat sewa harga 20k rupiah untuk beberapa jam 


bukit cinta tempat untuk tengok sunrise , tapi tak ada rezeki kami sunrise ditutupi kabus .

walaupun tak berjaya lihat sunrise , tapi kami tetap happy 
on the way ke kawah bromo , kawasan bromo di kelilingi oleh beberapa gunung yang lain 

sekitar bromo selepas sunrise 

jeep orang lain , selain jeep boleh juga naik motor , kalau naik motor mesti heaven sebab area bromo memang cantik sangat 


setelah gagal melihat sunrise kami bergegas untuk ke kawah bromo , sebelum mencapai tangga untuk naik ke puncak kita kena berjalan sekitar 5km tapi kami malas jadi kami naik kuda , bukan sebab banyak lemak ke apa, badan kami memang penat dengan perjalanan yang kami lakukan sebelum ini dari jakarta ke yogja plus semalam kami hanya tidur satu jam !! lebih baik naik kuda daripada pengsan di atas puncak ,kalau jatuh dalam kawah gunung berapi macamana  ?
dasar pemalas , kami naik kuda ke kawah , orang lain yang kedekut jalan kaki ahahahaah 
untuk sampai ke kawah kena naik tangga , ini gambar time turun 
kawah bromo , berasap lagi !!


tadabbur alam , kita manusia yang sangat kecil berbanding banyak cipataan allah yang besar-besar 
insyaAllah jodoh 

disekitar  banyak kedai  insyaAllah tidak kebulur, toilet pun ada , saya tertarik tengok orang menjual bunga edelweis yang macam macam colour , bunganya kecil halus bertompok , bunga edelweis adalah bunga yang dilindungi so tak boleh sesuka hati bawa bunga ni balik malaysia ,nanti kena tahan di airport , kenapa ia dilindungi saya pun tak tahu mungkin ia mengalami kepupusan .
bunga Edelweis , image diambil di sini
edelweis yang dijual di kaki gunung .


Bunga Edelweis disebut sebagai bunga "keabadian " everlasting flower ! di Indonesia ia hanya tumbuh di daerah pergunungan jawa , sumatera selatan , sulawesi selatan dan juga lombok , bunga ini sangat terkenal oleh para pendaki sebab ia hanya tumbuh di kawasan pergunungan tinggi dan memerlukan cahaya matahari yang cukup , mengikut mitos sesiapa yang hadiahkan bunga ini kepada pasangan , cinta nya akan kekal abadi seperti sifat keabadian Adelweis , lagipun nak dapat bunga ni bukan senang ia hanya tumbuh di lereng-lereng gunung , kena hiking lah maksudnya untuk petik .

Indah kawah bromo kerana pemandangannya dikelilingi oleh beberapa gunung , seperti gunung batok , gunung semeru , kawah tengger dan mungkin banyak lagi , kunjungan kami sekadar separuh hari mana sempat untuk study nama-nama gunung dan sifat disekitarnya , pada pagi hari awan-awan putih akan menutupi puncak gunung ini , pada pendapat aku kecantikan sekitar  memberi pesona yang saling berlainan pada waktu yang berbeza, pagi hari , siang , dan hampir malam , mungkin pada malam hari gunung ini juga tak kalah indahnya !

bukit -bukit sekitar bromo 



sekitar pasir berbisik 

pasir berbisik "psst...i love you "

selain mendaki tangga melihat kawah bromo , kami dibawa untuk melihat sisi -sisi lain bromo seperti di kawasan pasir berbisik , yang mana debu-debu halus berlari-lari ditiup angin dingin , juga bukit teletubbis berbentuk hamparan hijau . Menjelang tengahari kami sudah beredar meninggalkan bromo bersama rakaman memori yang indah -indah sahaja , aku dan travel buddies punya satu impian tentang gunung bromo ini , maka kami akan kembali .insyaAllah.

No comments:

Post a Comment

Malang - Tumpak sewu , hiking air terjun

Masa aku bentangkan ekspedisi merentas kepulauan java dan masuk ke bali- lombok ,  kawan aku cakap "tak banyak tempat di surabaya &...