Wednesday 6 June 2018

Malang - Tumpak sewu , hiking air terjun

Masa aku bentangkan ekspedisi merentas kepulauan java dan masuk ke bali- lombok ,  kawan aku cakap "tak banyak tempat di surabaya " , jadi kami sepakat untuk ke batu malang . sebab ada air terjun yang subhanallah sangat -sangat cantik, namanya - "Tumpak sewu ", dia ada dua pintu masuk , satu di malang dan satu lagi di lumajang . Sepatutnya pengunjung di Tumpak sewu agak ramai , tapi sebab kami pergi hari isnin awal-awal pagi, takde orang langsung area situ .

Kami pulang dari bromo , cerita bromo  klik  "panjat gunung bromo" dengan perasaan sedih, keindahan bromo bakal hilang sedikit demi sedikit dalam ruang mata , sebelum bertolak ke batu malang kami istirehat sebentar ,  alam bagai mengerti beratnya hati kami meninggalkan bromo, hujan turun dengan lebat , kami tidur

Jam 1 petang lets go to Malang , sebelum sampai di daerah batu malang kami singgah di perkebunan Apple . Kawasan ladang Apple ini agak berlumpur maklumlah kami pergi pada bulan march yang mana cuaca tak menentu ,kadangkala hujan kadangkala panas . Sebelum sampai ke tempat petik apple kami melalui kawasan bunga Ros , subhanllah ros dia warna warni dan besar-besar , ladang apple ini diusahakan oleh penduduk tempatan , sebab baru lepas hujan, untuk naik ke kawasan pokok apple tanah menjadi hitam dan becak , aku masih berkasut tapi teman aku sudah berkaki ayam , Apple disini rasanya manis -tawar , saiz agak kecil dari apple biasa , walaupun warnanya hijau rasanya tidak masam sama sekali , untuk makan Apple disini percuma sahaja tapi kalau dibungkus bawa balik harus dibayar , kami hanya makan disitu sebab perjalanan kami masih jauh untuk membawa apple turun naik kapal terbang .Masa petik-petik apple aku rasa macam buruh haram di Australia ahahaha

pokok epal

buah epal

tanah becak , kasut ada lumpur .

selesai petik apple kami makan di restoran yang saya tak ingat di mana , restoran tu ada kolam yang besar dia bina seperti tempat makan tu terapung , nice juga lah ...

makanan dia nice juga lah , dan agak pricey namun masih murah kalau compare di malaysia. Lepas makan kami tak sabar nak check in hostel untuk berehat sebab esok ada aktiviti best - Hiking air terjun !!!

hari kedua di malang, hari isnin

kami bergerak ke tumpak sewu tepat jam 6 pagi , perjalanan memakan masa lebih kurang 2 jam , perjalanan kami dihiasi sejuk kabus , rumah-rumah kampung , masjid dan kenderaan kereta motor untuk ke kantor mungkin , first, kami sarapan di rumah Yanto ,guide yang akan membawa kami ke tumpak sewu ,  Aku sangat tertarik dengan Yanto dengan family , aku suka pada konsep business homestay beliau dan isterinya yang pandai masak ,kata Yanto tumpak sewu ramai dikunjungi oleh tourist dari thailand , dan rumah yanto seringkali menjadi tempat menginap mereka , setelah sarapan pagi dengan nasi dan ayam goreng kami dihidangkan dengan buah naga berisi merah , subhanallah serious enak bangat !!! selain ada rumah, yanto ada kebun buah naga ,kaya juga Yanto ni , kami bawa dua biji buah naga isi dalam beg takut kebulur time hiking tumpak sewu

Untuk hiking tumpak sewu kata Yanto akan mengambil masa lebih kurang 3 -4 jam termasuk berjalan-jalan , berfoto-foto dan bermandi manda , tempat pertama kami pergi iaitu lapangan view air terjun tumpak sewu , sebelum sampai disini kami melalui perkebunan buah salak , ada pokok petai , durian dan macam-macam lah , sampai di view kami dapat lihat keindahan air terjun daripada pandangan atas , tumpak sewu bermaksud "seribu air terjun " ia juga dikenali sebagai "niagara indonesia ", dari pandangan atas kami akan turun kebawah .Sebelum gigih turun kebawah kawan aku sempat berkaraoke lagu "surat cinta untuk starla " duet bersama Guide kami yang lagi satu namanya "Anto ", nama mereka hampir sama .Sebab suara mereka tak best aku rasa ada baiknya kami cepat-cepat turun .

jelajah alam samesta , terdapat lebih 1000 mata air di sini

masih banyak hal yang melebihi diri kita yang kerdil ini

untuk menuju air terjun kena turun bukit , melalui tangga yang dibina dari tanah , buluh , merentas jeram , sungai dan panjat batu batu air terjun , aku biasa hiking , tapi hiking batu-batu yang dihujani air terjun ini pertama kali !!keren kan ...?

setelah sampai di the main air terjun kami akan naik keatas semula , laluan naik sama je penat dengan laluan turun , kami singgah di blue lagoon dan gua tetes , di blue lagoon kami berehat sebentar dan membasahkan badan sedikit , sebenarnya badan aku betul betul basah masa mandi di gua tetes , mandi air terjun dalam gua tetes is the best experience dan the best mandi ever !!! bila balik hotel sebelum mandi di shower  aku rasa kulit aku lembut giler ...mungkin air terjun di gua itu segar , ataupun ada kuasa sakti ibu pri.

masa berada di kawasan tumpak sewu hujan sempat turun tapi tak lebat, kami peduli apa  , kami hiking kembali untuk pulang , penat ?yes memang penat tapi air terjun di cantik betul , setiap kali kami istirehat di beberapa air terjun, memori aku  berlari pada kenangan tahun 2016 , di Plitvice croatia , antara air terjun yang cantik juga tapi di plitvice kami tak mandi .

dalam gua tetes

untuk balik semuala kena naik dan guna tangga ni.

Zohor kami dah naik keatas dan pulang ke rumah Yanto , untuk kerumah Yanto ada pulak perkhidmatan motor , mesti dia tahu kami semua kepenatan padahal perjalan tak jauh pun ,kami pun naik motor , perempuan kan harus di manja-manjain gitu ... creative betul orang-orang kat sini buat bisnis , sampai dirumah yanto baru kami teringat kami tak ada duit nak bayar motor kah kah kah sebab beg kami dibawa oleh yanto yang gagah perkasa dan berjalan kaki , duit tambang motor dibayar terlebih dahulu oleh isteri yanto yang baik hati dan cantik , ah...malunya ~~

kami salin baju dan makan tengahari , sekali lagi makanan kami di masak oleh isteri Yanto, nasi , kari ayam yang sedap dan omelette . Tumpak sewu kami akan datang lagi sebab kawan aku ada janji yang belum tertunai di sini .

p/s : gambar kabur sebab cover handphone yang murahan punya ahahaahah nyesal deh !!

1 comment:

Keasyikan memburu buku di Jakarta

Banner islamic book fair  Setiap tahun antara bulan februari dan mac diadakan Islamic Book Fair di Jakarta . Kali terakhir  pergi tahun...