Tuesday 10 November 2015

Sehari suntuk di singapura

Di USS , dah macam di United kingdom , salji tu edit sahaja...


Kalau mula untuk belajar backpacking , aku kira singapura ialah Negara yang terbaik untuk  belajar, dengan masa sehari kami telah melawat tempat popular singapura , USS(Universal studio) termasuk tentunya .

Bergerak ke singapura pada jam 11 malam dengan keretapi dari KL sentral, class katil menjadi pilihan supaya selesa tidur untuk banyak berjalan keesokan harinya  , harga katil lebih kurang RM60 , dan agak selesa , bantal dan selimut tersedia, juga langsir setiap katil untuk lebih privasi ,boleh tidur dalam keadaan tertutup, setiap satu coach ada tandas tersedia dari hujung ke hujung, cafĂ© ada di dalam keretapi , tapi kami memilih untus bungkus makanan , makanan dalam keretapi kan mahal.



Sampai di singapura pada awal pagi, subuh harusnya didalam keretapi , sebelum sampai woodlands keretapi ini akan berhenti sebentar di satu station, dan beberapa pegawai imigresen Malaysia akan masuk ke setiap kabin ,katil dan tempat duduk  memeriksa passport setiap penumpang , selepas itu setelah tiba kami diperiksa pula oleh pegawai imigresen singapura. Urusan imigresen mudah sekali dan pegawainya pun tidak banyak karenah.




Setiap tempat popular didalam bandar singapura berhubung langsung dengan pengangkutan awam , bas dan MRT , cukup dengan hanya belajar laluan bas dan MRT mampu membawa kita ke setiap tempat yang dirancang .

kami sempat mandi dan dhuha di masjid an-nur yang berdekatan dengan station keretapi (700m) dan meneruskan perjalanan ke USS  dan tempat-tempat lain , antara tempat yang kami lawat ialat :
-masjid an-nur
-USS
-esplanade
-masjid sultan
-arab street
-bugis street untuk membeli cenderamata murah 






keretapi untuk perjalanan pulang ke Malaysia pula pada jam 11.00 malam, untuk perjalanan pulang kami mengambil class katil juga, supaya lebih selesa, setelah nyenyak tidur ,kami tiba semula di kuala lumpur pada jam 6.00 pagi lebih kurang .

maka cukuplah sehari suntuk perjalanan kami ke singapura
J

total semua perbelanjaan termasuk makan di secret recipe dan murtabak di kedai zam-zam,tiket keretapi pergi dan pulang, cenderamat, tiket USS dan perbelanjaan kecil yang lain ialah tidak lebih  rm500 , paling mahal tentulah USS tiket .

beberapa hal berkaitan singapura sepanjang sehari suntuk:
1. Negaranya bersih, walaupun tidak mempunyai sumber air sendiri , tapi ini logik ! sekiranya rakyat singapura tidak diterapkan /mengamalkan kebersihan bayangkan berapa banyak wang harus dikeluarkan untuk membeli air daripada johor bagi tujuan pembersihan sahaja?
2.sistem pengankutan awam yang sangat-sangat baik dan boleh dikatakan tepat waktu
3.Berada di singapura menjadikan kami lupa bahawa singapura bukan Malaysia , dan kami jadi lebih ragu-ragu dengan status halal makanan disini ;)
4.Bahasa paling menjengkelkan sekali, harus pakai bahasa inggeris apabila berkomunikasi dengan orang cina singapore, tapi satu hari ketika kami  ingin mencari arah ke masjid an-nur ,aku terjumpa orang melayu singapura, lalu saya terfikir “harus pakai bahasa inggeris atau bahasa melayu ?“nasib baik dia yang memulakan pertanyaan terlebih dahulu “kenapa sayang…???” Tanya nya, jadi tahulah saya orang melayu singapura bertutur dalam bahasa melayu .



Itu sahaja coretan ringkas perjalanan kami ke singapura selama satu hari , mudah sekali berjalan-jalan di singapura , selain menaiki KTM kita juga boleh menaiki bas terus ke singapura dari TBS , aku juga ada melihat tour ke singapura selama  sehari dengan bayaran rm300 atau kurang daripada itu ,tetapi tentunya tidak termasuk ke USS . USS menarik juga untuk dilawati , masuk sahaja ke sana seolah-olah kita berada didalam filem Hollywood zaman 60-an (:-0) ,sampai disana jangan lupa mencuba roller coaster the mummy  yang memandu anda didalam gelap ,kadangkala routenya ialah zero graviti, seram habis!! Kalah roller coaster di blackpool united kingdom.

untuk teman-teman selamat berbackpacking ke singapura, jangan takut sesat! Orang Singapore sangat berbaik hati membantu anda menunjukkan jalan.







No comments:

Post a Comment

Keasyikan memburu buku di Jakarta

Banner islamic book fair  Setiap tahun antara bulan februari dan mac diadakan Islamic Book Fair di Jakarta . Kali terakhir  pergi tahun...