Wednesday 21 September 2016

kembara balkan - sarajevo


Awal pagi kami dah kacau  Eni ,  dia harus telefon teksi untuk kami ke terminal bas. Aku jadi sedih 
untuk meninggalkan Eni , ye lah sebab sebelum ni dia cuba bercerita mengenai anaknya yang jauh , Eni memberi isyarat yang dia mengandung dahulu ketika dia bercerita , kalaulah aku tahu bahasa Bosnia, banyak yang ingin ku tanya . Kami berpelukan tanda selamat tinngal.

  kami  menunggu bas didalam terminal. Aku memerhati setiap inci ruang jualan tiket , banyak kaunter yang kosong , ada tukang sapu sampah kusyuk menyapu ,  adakah terminal ini turut musnah masa perang dahulu ? kelihatan satu keluarga sampai , aku lihat budak perempuan lingkungan umur 7-8 tahun memeluk erat ayahnya , entah agama apa mereka , mungkin kristian , yahudi atau islam , yang pasti mereka tidak bertudung dan wajah mereka cantik. Sebelum perang mereka hidup harmoni dikawasan kejiranan walau berbeza etnik dan agama, tapi bila perang meletus yang jiran jadi musuh , yang membunuh dan melakukan kekejaman adalah tetangga sendiri , selepas perang kepercayaan menjadi hilang , kepercayaan antara agama hilang , muslim merasa dikhianati , yang non muslim berasa curiga dan bimbang dendam yang mungkin ada .

         Aku teringat buku tulisan ZF zamir dalam catatan kembara mengenai bosnia , ketidakadilan perjanjian dayton yang menamatkan perang , sejarah perang ini ditutup kisahnya kepada generasi muda , apa pelajaran yang boleh anak-anak ambil kalau sejarah ditutup ? yang mereka nampak adalah kesan tapi alasan kenapa perang terjadi mereka tidak tahu , bercakap mengenai perang ini adalah kesalahan , malah peristiwa ini tidak dijadikan subjek di sekolah , kacau bilau sekali .
Bas yang kami naiki  kurang pasti apa standartnya , Beberapa station dia  berhenti , penumpang  turun dan naik ,  pemanas didalam bas pula rosak, ini menjadikan tingkap berkabus , tiada apa yang boleh dibuat selain tidur , sedar-sedar keadaan dalam bas sangat padat dengan penumpang , sehinggakan ada penumpamg yang berdiri , disebelah ku ada seorang perempuan yang cukup cantik , berambut lurus dan membawa tas tangan , dan dibelakang ada dua orang lelaki bosnia  berborak dengan suara yang kuat .

         Bas sampai di perhentian yang lain, perempuan cantik itu turun bersama  penumpang yang lain , aku lihat teman kembara ku masih nyenyak tidur dikerusi hadapan , tiba-tiba mataku terpandang jam di depan bas yang menunjukkan angka 11.30 pagi , astaghfirullah al azim....kemana kami? kalau ikut jadual, bas akan sampai jam 11 pagi , jantung ku  bergerak laju.
Aku toleh ke belakang melihat dua pemuda bosnia tadi, mereka terus terdiam saat aku memandang , aku bertanya dalam nada cemas " are we arriving sarajevo ?"dia membalas dengan bahasa bosnia , dia tak faham bahasa inggeris , aku cakap sekali lagi " SARAJEVO"dengan suara yang kuat sebab panik , dia membalas  dengan bahasa bosnia sambil mendepakan tangan , menunjukkan masih jauh  atau perjalanan masih panjang , aku jadi hairan ,  handset aku keluarkan dan lihat jam menunjukkan hampir ke pukul 10 pagi , ciss jam bas rosak sebenarnya.

        Akhirnya bas sampai juga di bandar sarajevo. kereta-kereta sudah banyak memenuhi jalan-jalan, Ada tram yang sibuk ke hulu -hilir , ditengah kesibukan bandar ada contengan-contengan didinding memperingati peristiwa penghapusan etnik di srebrenica . Terminal bas sarajevo juga lengang ,dan suhu disini lebih sejuk daripada Mostar , cukup mengerluarkan wap dari mulut saat berkata-kata.
Sebelumnya aku membaca tentang taxi di sarajevo yang banyak scam  , seperti kebanyakan negara lain, Turki contohnya ! jadi melalui tripadvisor mereka berpesan elakkan untuk mengguna sarajevo taxi , iaitu taxi yang bewarna hitam, masalahnya kebanyakan yang parkir di terminal semuanya sarajevo taxi !

        Aduh....kata temanku kita ambil sahaja taxi di luar terminal , Aku terfikir dengan suhu sejuk begini dan  memerhati jalan di luar terminal berapa kekerapan taxi lain yang lalu , jawapannya tiada, dan pemandu-pemandu sarajevo taxi ini sudah bising-bising memujuk kami mengambil taxi dan memegang luggage kami , "begini sahaja , kalau tambagnya lebih 5 euro atau 10 mark kita ambil taxi lain !" alhamdulillah tambahnya ialah 5 euro , sama ada betul dengan jarknya, kerana dia tidak menggunakan meter , atau pun 5 euro itu berlebihan, kami o.k sahaja asalkan tidak lebih 5 euro .
Taxi ini menuju ke Motel saray bosna dan perjalanan lebih kurang 15 minit  , Semetara traffic light merah aku memerhatikan kesibukan bandar ,orang-orang berjalan dengan laju , saat kereta berhenti , ada beberapa orang peminta sedekah merayu rezeki  , persis seperti di Indonesia , bezanya tiada yang berdagang ditengah -tengah kesesakan jalan.

suasana pagi dan jalan raya di bandar Sarajevo

Hotel saray bosna merupakan sebuah apartment 3 tingkat , kami memilih hotel ini atas faktor jarak dengan old town, harga yang murah dan sarapan pagi , Disebabkan masih terlalu awal bilik kami belum siap . Hotel ini diuruskan oleh keluarga , ada makcik tua di kaunter ,dia berborak panjang denganku , tersangat-sangat panjang , aku yang tidak pandai berbahasa bosnia hanya mengangguk-angguk , ketawa bila dia ketawa , bermuka sedih ketika mukanya sedih ...sesekali dia memegang bahuku , dan akhirnya menawarkan rokok no !no!no! Im not smoking mother , dia menawarkan lagi sambil mengeluarkan lighter ! parah ni ....aku letakkan jari di mulut dan membuat tanda cross sambil menggeleng -gelengkan kepala.

rokok drina , photo taken from google image

Sungai Drina , photo taken from google image

Perihal rokok di Bosnia , aku jadi teringat pada satu buku karya Joe sacco " safe area gorazde" berkaitan perang di Bosnia , beliau dalam karyanya yang berbentuk komik menulis , betapa sinonimnya penduduk bosnia dengan rokok, dan jenama rokok popular ketika itu ialah "Drina" , nama drina ini diambil bersempena nama sebuah sungai di bosnia -sungai drina ,  dimana-mana  nampak warga bosnia merokok , terutamanya musim sejuk , perempuan lelaki , tua dan muda , merokok. Kata Joe sacco , rokok menjadi bayaran khidmat guru dan para pekerja sewaktu perang menggantikan wang ! dan ada ketika  Joe sacco berjalan-jalan dia ternampak kanak-kanak bosnia lalu diberinya gula-gula , kanak-kanak itu menolak malahan dimintanya rokok!

cover buku joe sacco

"maaf cik, bilik yang cik tempah sebenarnya ada orang masih duduk, ada kesilapan waktu tempahan dilakukan , maaf ya cik! "
"tiada bilik lain kah ?"
"ada, tapi harganya beza"aku jadi nak marah ....ye lah kembara ku ini budjet  sangat-sangat ciput ! muka perempaun di kaunter ini  takut-takut tapi masih kelihatan cantik!
"berapa banyak bezanya?" kalau banyak sangat aku cari hotel lain saja
"hanya 2 euro cik....bilik sebelumnya 18 euro tapi untuk ini 20 euro "..dua euro sahaja rupanya , aku setuju sahaja . dalam fikiranku standart bagaimana ya biliknya  beza 2 euro atau rm10? , saat diserahkan kunci , aku masuk kebilik , masyaAllah.....mewah giler biliknya siap berjacuzzi!!! ini rezeki 2 euro.Bilik ini ada dapur peribadi , ruang tamu peribadi , ada Tv , ada beranda , dan sebenarnya harga 20 euro ialah untuk 4 orang kerana dia ada dua bilik bersambung !
bilik extra 2 euro di hotel saray bosna

bilik di hotel saray bosna

Kami mencapai peta di kaunter lalu berjalan di old town , sebenarnya tempat tumpuan perlancong hanyalah sekitar old town , jarak satu attraction place dengan yang lain berdekatan , apa yang diperlukan hanyalah peta dan kemahiran membaca peta tersebut , Tempat pertama kami singgah ialah Latin bridge , latin bridge ini dibina masa zaman kerajaan ottoman yang merentasi sungai miljacka .Di hujung bahagian utara jambatan ini pada tahun 1914 telah berlaku pembunuhan Putera raja Hungary , Franz Ferdinand of Austria oleh seorang Yugoslavia bernama Gavrilo Princip , pembunuhan tersebut telah menyebabkan bermulanya perang dunia pertama. Jalanan melalui sungai Miljacka ini , disepenjangnya terdapat orang-orang berjualan, dan disebelah jalan adakalanya merupakan lalun tram , dan yang menariknya lagi Tram di sarajevo merupakan Tram yang tertua didunia.

latin bridge

tempat pembunuhan Archduke Franze Ferdinand

Tram pertama dan Tertua di dunia

Akhirnya perjalanan kami tiba Bascarsija , yang merupakan pasar lama dan pusat kebudayaan serta sejarah , di tengah -tengahnya terdapat pancuran air , ada yang menyatakan siapa yang minum air di pancuran Bascarsija ini pasti akan datang lagi ke sarejevo , aku tidak minum , bukan kerana tidak percaya , tapi sebab pancuran air itu tiada ataupun tidak berfungsi kerana sedang dibaik pulih , tapi positif sahaja , pasti aku akan datang lagi ,
Pancuran air di Bascarsija, dalam baik pulih

masjid di jalanan

masjid di jalanan

kesan tembakan di dinding
lagi kesan tembakan didinding

 Burung merpati berkerumunan disekitar pancuran air , di kiri kanan ada kedai berjualan yang beraneka ragam , disinilah boleh nampak kecantikan dan kekacakan orang -orang bosnia  .

old town sarajevo, pelbagai cenderamata boleh didapati

Usai makan tengahari , kami mencari perkhidmatan tour untuk melawat war tunnel keesokan harinya sebelum berlepas ke istanbul , kisah war tunnel ini akan diceritakan selepas ini , kerana ia berlaku pada hari esok. Kami juga sempat singgah di perpustakaam sarajevo tapi tidak boleh masuk kerana ditutup pada hari selasa, kenapa nasib selalu tidak baik disini , perpustakaan berona jingga oren ini pernah dibakar sewaktu perang bosnia 92-95 dahulu , berjuta naskah-naskah dan manuskrip jadi musnah , dan abu bakar dari kejadian ini naik dan menggelapkan ruang udara , jahat sungguh tentera serbia .
deretan bangunan yang menempatkan Perpustakaan Sarajevo yang pernah dibakar oleh tentera Serb

Tertulis lebih 2 juta naskah/buku terbakar

Akhirnya kami  melawat pameran foto yang dikendalikan oleh tarik samarah , galeri hitam putih ini diberi judul blood & honey , letaknya disebelah gereja lama . Usaha tariq samarah mengumpulkan foto-foto mangsa perang , dan susana ketika perang itu  menjadikan bulu roma ini meremang juga , ye lah waktu maghrib , ..penuh dengan warna hitam putih , pengunjung dilarang untuk mengambil gambar , terdapat juga tayangan video yang kalau anda tonton pasti mengalirkan air mata . 

bandar sarajevo 

old town



Dokumentari paling seram yang aku tonton ialah mengenai bas dan penyembelihan , ngeri kalau dibayangkan , kaum lelaki dipisahkan oleh kaum perempuan , laki-laki diangkut naik bas , ada beberapa bas dengan bilangan yang banyak , bas itu berhenti pada satu tempat , sorang -sorang penumpang turun-turun dan disitulah mereka disembelih dengan tangan yang diikat dibelakang , kamu bayangkan kamu berada didalam bas no 2 dan menyaksikan penyembelihan pada bas no 1, apakah perasaan kamu ? seramkan? tentunya selepas ini turn kamu akan disembelih .bayangkan...bayangkan... Disini sekali lagi air mata aku mengalir dan sukar untuk dihentikan. Kata tarik samarah dia dan kami adalah saksi kejadian-kejadian ini- you are my witness . Pameran ini bagus , justeru menjadikan peristiwa ini tidak dilupakan .

 arah masuk Srebrenica eibition , photo taken from this blog

Dalam eibition ,photo taken from this website
Dalam exibition photo taken from this website

Aku tidak puas berada dalam galeri , tapi kami harus pulang segera , kerana hari sudah malam, bayangan ketakutan malam yang menerpa kami sewaktu di Mostar kelmarin menjadikan kami cepat-cepat angkat kaki.

special thank to :
sarajevo deeper history blog

lebih info tentang perang bosnia dan penghapusan etnik di srebrinica?
genocide bosnia
tarik samarah

No comments:

Post a Comment

Keasyikan memburu buku di Jakarta

Banner islamic book fair  Setiap tahun antara bulan februari dan mac diadakan Islamic Book Fair di Jakarta . Kali terakhir  pergi tahun...