Wednesday, 30 December 2015

6 Azam kembara 2016 , what yours?

Baru menerima emel dari blog nota perempuan backpackers , membicarakan mengenai azam travel , Saya juga punya azam baru dalam kembara , azam ini mula difikirkan setelah menamatkan misi menawan balkan-bosnia december yang lalu.

Saya punya 6 azam dalam kembara untuk tahun hadapan :

1.Kembara lebih lama

Tahun-tahun sebelum ini ada beberapa trip gila yang saya lakukan , kembara krabi thailand dalam masa satu malam ketika puncak perayaan pesta air , keesokan harinya pulang ke kuala lumpur semula , dan kali kedua kembara beijing-xian hanya 5 hanya untuk 2 tempat, ada lagi satu kembara bandung 3 hari 2 malam ,penat sangat-sangat, benar-benar terburu-buru dan tidak menikmati suasana . Untuk kembara lebih lama ini mula masuk dalam kotak pikiran saat-saat menikmati suasana rehat dan santai ketika kembara di balkan , lebih menikmati suasana, dan keesokan harinya bangun dengan keadaan segar untuk explore kota dan hutan, begitu nikmat sekali. Jadi tahun depan, kembara ku mesti lebih 5 hari untuk 2 negara atau 3 hari untuk satu negara.

2.Penambahan cenderahati untuk diri sendiri

Disebabkan kembara ini kembara budjet, saya hanya membeli fridge magnet sebagai cenderahati di satu-satu tempat, baru-baru ini saya melihat seorang teman kembara, menghantar poskad untuk diri sendiri dari setiap tempat yang dia lawati, -saya ada album tahu, untuk poskad-poskad ini ,katanya. Melihat begitu senangnya menghantar poskad, insyaallah saya akan melakukannya ,kita juga boleh mendapatkan setem dari negara -negara yang berlainan. hebat!

3.Tidak terlalu keras.

kembara tahun hadapan , insyaallah saya akan lebih memanjakan diri, membayar lebih sedikit untuk tempat duduk didalam kapal terbang supaya lebih selesa untuk bersolat dan ke tandas, memilih penginapan yang agak selesa sedikit dalam harga yang tidak terlalu mahal , malahan saya juga akan membayar tour guide di tempat-tempat tertentu supaya lebih informative , kelebihan membayar tour guide ini saya rasakan ketika melawat pamukkele dan cappadokia di Turki , betapa banyaknya maklumat dan kisah-kisah disebalik dan disebalik sesuatu tempat, lebih-lebih lagi sekiranya tour guide itu asli dari tempatnya. Kembara kan untuk meraih ilmu , jangan kedekut dong bayar sedikit untuk mendapat maklumat .

4.Lebih rajin menulis dan membaca.

Azam ini dari tahun lepas lagi, apa yang pasti ,kisah kembara ini tidak hanya sekadar catatan di muka buku (facebook) dan penceritaan tidak hanya sekadar kisah peribadi.

5.Mempelbagaikan event .

Saya tidak mahu kembara tahun depan hanya masuk keluar muzium, kembara tahun depan ialah kembara yang lebih banyak interaksi insyaallah, contohnya masuk kelas memasak makanan tradisional di tempat yang kita lawati, melakukan kerja amal dan pelbagai lagi, untung-untung berjodoh dengan orang sana , mana tahu kan? huhuhuhu...

6.Belajar bahasa asas komunikasi 

Saya sudah terfikir hal ini lama, alangkah bagusnya sekiranya kita membuat persediaan belajar bahasa asas sebelum kembara ke tempat yang tidak menggunakan bahasa inggeris , bahasa mandarin, jepun , france untung-untung selain dapat menembahkan ilmu, dapat ramai kawan juga dan boleh shopping barang dengan harga yang murah. Hanya asas ! tidak terlalu berat rasanya, Sewaktu penerbangan pulang dari CDG paris ke vietnam menggunakan vietnam airlines, saya mendapat tempat duduk di tengah-tengah , sebelah saya kedua-keduanya dari vietnam, tapi bahasa france mereka subhanallah fasih!

jadi itu sahajalah 6 azam kembara saya tahun hadapan, more place you go ...more knowledge you gain ! insyaallah.


No comments:

Post a Comment

kembara andalus : selamat tinggal preston , marrakech sebelum aku temui mu.

source  http://www.telegraph.co.uk/travel/destinations/africa/morocco/marrakech/ Sebelum  bergerak ke Morocco , kawan yang bagi tumpang...