Wednesday 20 January 2016

Monmarte :bandar klasik Paris.


indah malam di monmarte-ihsan google

Sebuah bandar tua, yang dahulunya menjadi titik mula ke”popularan orang ternama” sebelum nama mereka harum dalam dunia seni kota Paris. Dahulunya disini sewa murah, makan murah,cukai murah kerana ialah “kampungan “. Pablo picasso, van dough dan banyak lagi , karya mereka bermula dan tumbuh disini sebelum besar.

 Kami hanya punya waktu sehari untuk berkenalan dengan Paris sebelum terbang kebumi Croatia.. “kalau kita naik ke puncak bukit di Basilica of sacre cour , kita  dapat memandang keseluruhan kota Paris dari puncaknya, aku cabar kau untuk tunjuk dimana effel tower.”
basilica of sacre cour-ihsan google

dari puncak sacre sour-keseluruhan bandar Paris 

Biasanya orang ramai kesini mengadakan walking tour, print peta masukkan dalam kocek dan berjalan sendiri , lose your self kata orang putih, berjalan sasar dengan keindahan bandar klasik!  Bermula dengan menaiki anak tangga sehingga ke puncak gereja Basilica of sacre cour, mengambil gambar gereja ini yang masih mengekalkan rekaan roman dengan kubah berbentuk dome, seterusnya  mengambil gambar pemandangan Paris dipuncak bukit, sambil diantara kami meneka-neka kedudukan eiffel tower yang bakal kami tuju. Turun semula anak tangga , merpati terbang sekawan…kami melalui kedai –kedai menjual cenderamata, rumah-rumah orang terkenal yang ditanda dengan papan merah, melalui taman kecil yang terdapat “love wall “ disitu .

love wall

 Love wall atau dinding cinta yang diperbuat dari marmar bewarna biru , dan diconteng-conteng ungkapan cinta dari pelbagai bahasa dengan tulisan putih, kami mencabar diri mencari kata cinta bahasa ibunda , ah….ketemu akhirnya.
Sebelum bergerak ke eifel tower yang menjadi land mark Paris , kami membeli cenderamata yang cukup banyak disini , banding harga dari satu kedai ke satu kedai , harganya pasti berbeza.!. Banyak tempat lagi sekitar monmarte yang bolehi dijejak sebenarnya , Moulin-rouge, flea market, jalan boulevard de clichy , boulevard de rochechouart (kami tinggal dikawasan ini), dan tidak lupa monmarte museum. Sehari ialah waktu yang cemburu…

France –negara yang mengekalkan bangunan –bangunan lama .Hanya satu kata-klasik!

No comments:

Post a Comment

Keasyikan memburu buku di Jakarta

Banner islamic book fair  Setiap tahun antara bulan februari dan mac diadakan Islamic Book Fair di Jakarta . Kali terakhir  pergi tahun...