Friday 22 January 2016

Paris:6 Tips Asas penting yang perlu anda tahu sebelum terbang ke paris

1.Di airport:
Surau /bilik solat
setelah anda tiba atau sebelum berlepas , jangan risau pasal solat ,sebab seperti di London , Paris juga tidak ketinggalan untuk menyediakan perkhidmatan muslim friendly. Ada surau di airport yang disebut sebagai praying room/meditataion room/multifate room dll lokasi praying room di CDG ialah:
a)Terminal 2 ABCD di aras 0
b)Terminal 2F –balai ketibaan
c)Terminal 2 E boarding area hall L (sebelah gate L33)

Ada surau yang tak menyediakan tempat ambil wudu’,  so..ambil wudu’ siap-siap dalam tandas adalah terbaik.Sekiranya anda masih sesat dijalan yang lurus, tidak semestinya anda banyak dosa, ingatlah itu semua ujian, boleh tanya di information kaunter yang terdekat, mereka sangat membantu serta baik dan cantik pula. Untuk lebih maklumat rujuk di sini

Dari Airport ke tengah bandar Paris
Pengangkutan dari airport ke tengah bandar paris sangat baik, bermula jam 4.50pagi dan berakhir jam 23:50 malam, pengankutan yang utama tentunya train (RER ) atau bas, kami pernah mencuba kedua-duanya , ada baiknya anda semak mana tempat yang anda ingin pergi , kalau lebih dekat dengan opera station lebih baik pilih bas, kalau lebih dekat dengan Gare de Nord station lebih baik ambil train sahaja.

Bus :
Bas dari airport ke city centre akan berhenti di bus stop Opera , jalan kaki sikit sahaja jumpa train station opera.Tambang 11 euro , tiket boleh beli di mesin atau dibayar dalam bas kepada pemandu(exact fare ). Perhentian bas betul-betul diluar terminal 2A-2C , 2E-2F ,2D , terminal 3 dan Perjalanan lebih kurang 1 jam , dalam bas ada wifi free dan sangat selesa, apa yang menarik korang boleh lihat pemandangan kota paris dengan lebih jelas berbanding dengan naik train.(kalau nak lebih sure boleh Tanya di information centre)

Train :
Korang boleh ambil RER train yang menuju ke Robinson, Anthony atau St-Remy –les-chevreus , ketiga-tiga laluan ini akan berhenti di station Gare de Nord yang merupakan station utama paris centre . Harga tiket 10 euro, tanpa wifi , perjalanan dianggarkan 30-40 minit.Tiket train boleh beli di mesin kalau tak pandai guna atau boleh disebut malu nak guna boleh beli di kaunter (sila Tanya information centre) .Untuk lebih memahami pengankutan dari airport boleh rujuk di sini

Pengankutan option:
ini apa yang kami temui masa tunggu bas nak ke opera, ada perkhidmatan sharing van/taxi ke paris centre dengan kadar bayaran 15 euro/orang, apa yang best seperti yang dikatakan oleh pemandu ini ialah ia akan membawa kita sampai depan pintu hotel , so kalau anda jenis yang sesat makan buah langsat boleh try !

nak hantar poskad?
Ni hobi aku yang terbaru ialah hantar poskad untuk diri sendiri dan untuk kawan-kawan yang baik sahaja, post office ada di terminal CDG ,di terminal 1 dan 2A.untuk lebih maklumat rujuk disini

Peta laluan train /peta jalan
Sila ambil peta laluan train di information kaunter, ia sangat-sangat penting! Kami download siap-siap sebelum pergi lagi untuk study lokasi , peta ini boleh juga minta pada hotel/hostel.



tempat kami menginap 100 meter sahaja dari station barbes rochechouart, hanya satu station untuk ke gare de nord (la chapelle)


2.Tempat tinggal.
Mula-mula datang Paris, mesti korang blurkan nak stay kat mana. Bak sini akak nak share sikit:
1.Pilih penginapan berdekatan dengan train station, makin jauh makin penat anda nak berjalan dan of coz membazir masa.100-300 meter dari train station =awesome , 500m=jauh!

2.Pilih tempat penginapan yang dekat dengan station gare de nord, sebab station itu hampir semua line boleh connect , lagi satu senang sikit untuk balik ke airport dan dari airport sendiri

3.setelah dua kali datang paris, penginapan yang bersambung /dekat dengan train station line 2 (pastikan station line 2 tu dekat dengan garede nord(la chapelle )adalah terbaik.

4.Hotel kebanyakan mahal di Paris, hostel pun mahal, disebabkan dua katil di dorm/hostel hampir sama dengan satu private room(budjet) kebetulan aku dan kawan aku berdua, so aku pilih private dengan share bathroom , ini hotel yang aku cadangkan , berada di area monmarte,100 meter je dari train station, 1 station je untuk ke Gare de nord, harga pun boleh tahan murah, makanan muslim pun berlambak area sini .HOTEL BERVIC MONMARTE

5.Hotel budjet dan bilik yang murah biasanya terletak di tingkat atas sekali, tingkat 5 atau 6 tak ada lift , dan tangga dia sempit serta berpusing-pusing , bawa backpack ialah terbaik , bawa luggage sila pikir 2 kali, tapi bulan 12 hari tu , 2 hotel kami menginap, dua –dua hotel kami pilih bilik yang paling murah, dua-dua hotel dapat tingkat 6 , dua-dua hotel tangga berpusing-pusing , dan kami bawa luggage 10 kg dan kawan 20 kg and we are still alive
.
6.hotel di paris walaupun share bathroom tapi singki tetap ada dalam bilik so, boleh ambil wudu’ atau gosok gigi dengan senang hati tanpa ke toilet.


3.Pengankutan
hampir semua attraction place boleh aksess dengan train, kami beli train tiket sahaja ,biasanya kami beli satu carnet (10 tiket) dengan harga 14 euro berbanding satu tiket 1.8 euro, tiket ni boleh guna untuk RER dan Metro juga.Ada juga transportation pass untuk daily weekly macam-macam lah ,itu kami tak study pulak, kalau nak info lanjut boleh check di website ni:pengangkutan sekitar paris
4.MAKAN
1.Makanan halal bersepah di paris! Mahal atau murah sahaja, harga  makanan utama lunch/dinner ialah 5euro=murah, 8-10 euro= standart, 11euro ketas=mahal , di area monmarte kami pernah beli nasi berlaukkan ayam /bebola daging dengan harga 5 euro(december 2015) , di kebanyakan tempat nasi/roti/kebab berlauk ayam/daging dan bersayur /salad sekitar 8-10 euro .
2.breakfast , untuk breakfast kenyang dan murah, anda boleh beli potongan pizza di kedai Tunisia, morocco,Algeria dengan harga sekitar 2-3 euro pada pagi hari, potongannya besar ,cukup kenyang dan sedap coz ada daging cincang atas dia.
3.ada juga student Malaysia buat delivery makanan di paris seperti
belacan paris
nasi lemak paris
4.air paip di paris selamat di minum ,sama ada anda sanggup atau tak je, kalau korang sanggup beli mineral water di paris, silakan!bukti air paip di paris boleh minum dan selamat boleh rujuk di link ni :tap water paris , safe to drink

5.Cenderahati
1.Di monmarte lebih murah dari di champs- elysee melalui pemerhatian
2.kalau nak beli poskad as cenderahati, stamp ada jual di kedai surat khabar/rokok nanti kalau jumpa post box campak je , ataupun boleh post masa kat airport ataupun suruh dia postkan.

6.Sesat?
1.Tanya polis arah jalan lebih baik dari Tanya orang . Polis know everything dan mereka akan membantu anda dengan bersungguh-sungguh , paling best mereka sendiri akan drop anda kat tempat tu .
2.disebabkan bahasa france nak menyebutnya adalah berbeza dengan tulisannya, maka kalau nak tanya tempat, lebih baik tunjuk tempat tu dalam peta dari sebut. Tunjuk lebih baik dari sebut! Contohnya korang nak pergi  rome, paris , korang Tanya macamana nak ke rome =korang akan spell “rom”sure punya! Sedangkan orang france, rome =disebut sebagai “ghome “ ada idgrome maalghunnah kat situ,  silap-silap dia suruh korang beli tiket flight ke Italy dan pergi ke rome betul-betul .padan muka!
3.kalau tempat tu takde dalam peta ,tulis je nama tempat tu dengan ejaan yang betul kat kertas dan tunjk kat dia.

sekian sahaja 6 tips semasa di paris, selamat melancong ke paris , melancong ke paris sangat senang urusannya , kami pergi time 2 minggu selepas pengeboman di kota paris november 2015 dan masih lagi selamat, orang paris berfikiran terbuka dan mereka senang membantu juga.Jangan takut untuk datang, muslim di paris juga ramai.







No comments:

Post a Comment

Keasyikan memburu buku di Jakarta

Banner islamic book fair  Setiap tahun antara bulan februari dan mac diadakan Islamic Book Fair di Jakarta . Kali terakhir  pergi tahun...