Thursday 13 October 2016

Kembara balkan - Havatas bas dan & bad taxi Istanbul

HAVATAS bus , gambar ni ehsan dari google -international community office
Jam menunjukkan angka 7 malam ketika kami sampai di Istanbul Attarturk airport . Penginapan kami berada di Sultanahmet , pilihan lokasi ni sebab kami nak stay around blue mosque .
Aku pernah baca, boleh ambil train dari airport ke Sultanahmet , so plan nya nak nak train sahaja , tapi cari -cari station train tak jumpa pula dalam airport tuh ahahahahah...so kami pilih untuk naik bas , nama bas ni Havatas bas ,dia akan turun di Taksim , dari Taksim boleh naik train ke Sultanahmet

teksi istanbul , ihsan -istanbul insider 

 
So kami pun pergi lah ke arah bas ,sebab orang tengah kerumun nak naik , plus orang  berebut nak Simpan barang-barang di bonet bawah bas , kami termangu-mangu lagi , nak beli tiket dulu ke macamana? Tak berapa jauh dari bas tu ada macam kaunter dan beberapa lelaki duduk didalam , so aku pergilah tanya
"Is the bus going to Taksim"?(padahal aku dah tahu dah , sebab di bas tu memang tulis Taksim , cuma nya sahaja mukaddimah kata Ibnu khaldun)
-yes!!
"How much the fare and where to buy a ticket?"
-fourtheen lira and you can pay in the bas
(Aku nak confirm kan semula , fourteen ke forty?)
" Four O or one four ?"
-one four !!!! (Lepas tu di tunjukkan jari dia satu ditangan kanan dan 4 jari di tangan kiri , yang ni kelakar )
 
Jadi tambang bas ni 14 lira dari IST ke Taksim , lepastu aku cakap "tesekkuler" maknanya thank you , konon-kononnya nak speaking turkc lah diaorang ,  " tapi dia pulak tanya aku balik
"Hah??? what do you say??" ahahahah nampak sangat sebutan aku tak betul .Malas aku nak layan lepas tu aku terus naik bas .

Perjalanan dia quit nice lah , sebab boleh nampak cahaya lampu di malam hari yang menghiasi Kota Istanbul, bangunan dan kereta yang banyak . Bas ni ambil masa dalam 40minit depends pada trafik .Dalam bas kebanyakan dia penumpang lelaki , pot-pet pot -pet berborak, bising bebenar.
Sampai je Taksim , pemandu-pemandu teksi dah siap berkerumun depan bas , aku tanya driver taxi tu "how much from here to sultanahmet?" Dia pulak cakap " I don't know, we used meter " eleh...nampak sangat nak cas mahal kat aku , at least kau boleh bagi aku  anggaran harga kot .. tapi kami naik juga .

Sebenarnya dekat je dari Taksim nak ke Sultanahmet , tapi rasanya macam jauh bebenar dia bawa kami , sambil bawa tu dia tunjuk bangunan tu lah ...masjid tu lah ..inilah..bila entah aku hired dia jadi pemandu pelancong. Lepas tu dia cerita pulak scam-scam yang biasa teksi buat , buat magic lah macam-macam .aku angguk-angguk sambil perati je meter tu bergerak.

Sampai tempat yang dituju lebih kurang 30 minit drive, dengan trafik yang tak sibuk (coz dah pukul hampir 10 malam) meter tu tunjuk 60 lira ,aku rasa macam tipu je...so aku buat-buatlah tanya how much ? Dia cakap sambil tengok kat meter -60 lira !
Sebenarnya aku tak cukup duit lira , ada sikit masa tukar di airport tapi tak sampai 60 lira ,so aku tanya kawan aku -"kau ada 60 lira ?"" Kau bayar dia tepat-tepat 60" ,aku takut pulak dia buat helah takde duit Kecik lah...apalah...masa kawan aku bayar , aku cepat-cepat turunkan luggage,apa- apa pun luggage mesti di selamatkan.

Kami tempah Tulip guests house , booking .com orang rate dia around 9/10, not bad lah..yang best pasal penginapan ni adalah interaksi antara pemilik hotel dan pelanggan , hampir setiap email aku dibalas oleh Esim (nama owner dia), plus di puji kitaorang cantik.
Selesai urusan check in aku tanya si Esim ni , "may I know how much taxi fare from taksim to here?"
"Around 30 lira "
Ahahahahah kami tergelak kat situ
"How much you pay just now?"
"60 lira "

Tapi Esim ni cakap dia ada dua jalan ke sini , satu jalan dekat ,which mean 30lira , yang kedua jalan jauh kalau 60 lira jalan jauh itu logik ! Jalan jauh ,dia cakap dia akan lalu pusing sultanahmet tadi ,lalu blue mosque etc...etc.. exactly macam kami lalu tadi .Tapi O.k. lah 60 lira bahagi dua sama dengan 30 lira sorang compare dengan transport yang pihak hostel suggest 30euro bersamaan 90 lira .

No comments:

Post a Comment

Keasyikan memburu buku di Jakarta

Banner islamic book fair  Setiap tahun antara bulan februari dan mac diadakan Islamic Book Fair di Jakarta . Kali terakhir  pergi tahun...